Ha már cukorbeteg vagy, olvasd el, mit tehetsz állapotod kezelésére: A kettes típusú cukorbetegség kezelése.
Hogyan ismerhetjük fel a diszlexiát?
Ismeretes a beszédhiba káros hatása a gyermeki fejlődésre, főleg az első és második osztályos tanulók esetében. Jelentősen megnehezíti az alapvető iskolai készségek elsajátítását, az olvasás-írás tanítását.
A gyermekkor a tanulás ideje. De az a gyerek, aki képtelen megfejteni a grafikus kódot, nagyon sok időt pazarol el olvasási nehézségei miatt, egyéb létfontosságú ismeretek rovására. Azok a szülők és pedagógusok, akik bár látják a problémákat, mégis halogatják, hogy a gyermeket diszlexia szűrésre vigyék, többnyire azzal nyugtatják magukat, hogy a probléma csak időleges, a gyerek majd kinövi. Ez azonban egyszerűen nem igaz.
A diagnosztizált diszlexiások túlnyomó része egész életében hordozni fogja ennek az elváltozásnak a bélyegét. A szülőknek rendkívül nagy szerepük van a korai felismerésben. ők látják ugyanis nap mint nap minden tevékenységében a gyereküket. Ha tudják, hogy mit kell figyelni, akkor biztos, hogy be tudják azonosítani a figyelmeztető jeleket. Egy amerikai diszlexia-kutató, Sally Shaywitz gyermekgyógyász-neurológus nagy sikerű, A diszlexia leküzdése címmel megjelent könyvében felsorolja a diszlexiára utaló tüneteket.
A diszlexia tipikus ismérvei között nem csak fogyatékosságról, nehézségekről olvashatnak, hanem - ami sokakat talán meglep - a diszlexiásokat jellemző kiváló, gyakran rendkívüli képességekről is, úgy ahogy ezek különböző életkorokban megjelennek. Fontos hangsúlyozni, hogy a diszlexiások gyengeségei és erősségei szorosan összefüggnek egymással, és célszerű együtt figyelni őket.
Fejlettebbek a magas szintű gondolkodásban
A komoly olvasási és esetleg beszédproblémákkal egy időben a diszlexiás kisgyermek feltűnően jól teljesít az úgynevezett magasabb szintű gondolkodási feladatokban. Gyorsan és jól ért meg új koncepciókat, elméleteket, meglepően érett a gondolkodása, lényegesen nagyobb a szókincse, mint a kortársainak. Jó a kézügyessége, élvezi az összerakós játékokat, a puzzle-kat, tehetségesen készít, épít modelleket, kiválóan értelmezi a történeteket, ha felolvassák vagy elmesélik neki, fejlett a fantáziája, minduntalan új megoldásokkal jön elő, kíváncsi, a tudást nagyra értékeli.
A makacs pöszeség és a diszlexia
Makacs pöszeség esetén a diszlexia klasszikus terápiája elengedhetetlen szükségességű már a kisiskolás kortól kezdődően. Segítségre szorulnak a szavak egybeírásánál, különírásánál, a betű-, szótag-, szókihagyások, betűsorrend fölcserélések javításában. A szavak betűkből való alkotása a sorrendiséget, az analízis-szintézis folyamatát javítja. Javítani kell helyesírásukat. Fontos a hallásfejlesztés. Rengeteg szóanyaggal, szómagyarázattal, gyűjtőnevek alá rendelésekkel gyarapítható szókincsük. A szó-kép, mondat-kép egyeztetések megkönnyítik az olvasás elsajátítását.. Mondatalkotási készségüket, szövegértésüket is fejleszteni kell. Fontos az állandó dicséret, jutalmazás, ez motiválja a gyerekeket a további örömteli, szinte észrevétlen tanulásra. Játékosan, izgalmasan gyakorolva az olvasást, helyesírást feloldhatjuk a gyermekekben az iskolai kudarcokat, játszva végzik el a nehézségeket okozó nyelvi feladatokat.
Hirdessen cukorbeteg portálunkon! Kedvező ár, nagy látogatottság! Tekintse meg médiaajánlatunkat itt